מחלת עורקים פריפריים – טרשת עורקי הרגליים

או השאירו פרטים

מהי טרשת עורקי הרגליים?

טרשת עורקים היא מחלה המאופיינת בהצטברות משקעים שומניים על גבי דפנות העורקים שמעבים ומקשיחים את הדופן ובהדרגה גורמים לחסימת כלי הדם. במצב זה דם לא מגיע לרקמות והשרירים מתחילים להתכווץ ולאבד מכוחם. טרשת עורקים יכולה להתפתח בכל אחד מהעורקים בגוף ולרוב, היא מופיעה במספר עורקים בו זמנית.

צפו בד"ר עופר גלילי מסביר על מחלת כלי דם פריפריים

מהם התסמינים לטרשת עורקי הרגליים?

טרשת עורקי הרגליים יכולה להתבטא, בשלב ראשון, בצליעה ובכאבים בשוק (ברגל אחת או בשתיהן), בעיקר לאחר הליכה. עם התקדמות המחלה הכאבים יופיעו גם במנוחה ובמקרים חמורים מאוד עלולים להופיע כיבים ונמקים.
תסמינים נוספים כוללים: חוסר תחושה ברגליים, הפחתה בכמות השיער ברגליים, שינוי בגוון העור, תחושת קור בכפות הרגליים והתעבות ציפורני הרגליים.
חולים עם טרשת עורקים ברגליים נמצאים בסיכון מוגבר לטרשת בעורקי הלב והמוח שעלולים לגרום להתקפי לב ולשבץ מוחי.

כיצד מאבחנים טרשת עורקי הרגליים?

אבחון המחלה מתבסס על בדיקה גופנית על ידי מנתח כלי-דם. המנתח יחפש סימנים אופייניים להפרעה בזרימת הדם, כגון החלשות/היעלמות הדופק בכפות הרגליים.
בדיקות העזר המשמשות לאישוש האבחנה הן:

  1. דופלר עורקי הרגליים – בדיקת אולטראסאונד המודדת את נפח הדם הזורם לרגליים.
  2. טומוגרפיה ממוחשבת עורקית (CTA) – "צינתור וירטואלי" של עורקי הגוף.

לאחר הבדיקות הללו יעריך המנתח את דרגת המחלה ויקבע את הטיפול המתאים.

מה הם הטיפולים לטרשת עורקי הרגליים?

מרבית החולים יטופלו באופן שמרני, כלומר טיפול תרופתי ואימון יומי להגברת זרימת הדם ברגליים. מטופלים הסובלים מהפרעה קשה בזרימת הדם יזדקקו לטיפול פולשני בצנתור או ניתוח:

  1. צינתור עורקי הרגליים – פעולה של פתיחת החסימה על-ידי החדרת תומכן (Stent) לאזור החסימה. הצנתור מתבצע, בדרל-כלל, בהרדמה מקומית.
  2. ניתוח מעקף עורקי – בניתוח יוצרים, באמצעות שתל, נתיב חדש לזרימת הדם. המנתח ממקם את השתל (צינור סינטטי או חלק מווריד של המטופל), מחברו מעל ומתחת לחסימה כדי לאפשר לדם לזרום אל הגפה.

סוג הטיפול יותאם לכל מטופל בהתאם למצב המחלה והרקע הרפואי.

או השאירו פרטים